MILAN HOUSER: PICTURA NATURANS – dsc gallery

MILAN HOUSER: PICTURA NATURANS

 Pražská DSC Gallery bude znovu vonět lakem. S novou výstavou nazvanou Pictura naturans se totiž do jejích prostor vrací jeden z renomovaných současných českých umělců, jinak také děkan Fakulty výtvarných umění VUT v Brně, Milan Houser. Proslul zejména svými objekty, které vytváří ze speciálně namíchaných laků, jež vrství do rafinovaných a nepředpokládaných obrazů. Díky dlouhé době schnutí vznikají i dva nebo tři roky. „Kdybych lak nahradil, přestalo by to fungovat. Je to pořád malířský materiál… nová vrstva rozpustí tu spodní. A z výsledku mám pořád haptický i optický dojem, že je to malba. A ne plast, který by působil lacině,“ říká Milan Houser o svém „rukopisném“ materiálu. „Je pro mě důležité, že jde v podstatě o sedimentaci času. Typ kvality, kterou člověk normálně nedostane. Neříkám, že nejde za pět nebo deset minut namalovat skvělý obraz. Ale v případě těchto věcí je čas přidaná hodnota. Protože je na nich ta doba prostě vidět,“ vysvětluje.

Výstava Pictura naturans ukáže nové principy, které se v jeho tvorbě za poslední roky objevují. „Nové obrazy Milana Housera jsou na konstrukcích či kostrách vypjaté jako impregnované kůže. Protínají se tu aspekty těla, mechanismu a barevné hmoty. Umístění obrazů na autonomní konstrukci či kostru naznačuje jejich potenciální pohyblivost. Nejsou plně zajaté galerijním prostorem. Obrazy uchovávají ve svém „postoji“ i cosi animálního, živelného.  „Kůže barvy“ nasazená na kovovou konstrukci asociuje též principy kyborga a biotechnologií, svár a prorůstání organického a technického,“ upozorňuje kurátor výstavy Václav Hájek.

Krom svých lakových obrazů Houser také objekty připomínající podivné tvory ze sci-fi filmu, které tvoří bronzové odlitky z naklíčených brambor. Tyto objekty jsou integrální součástí Houserovy výstavy a jsou instalovány ve speciálních vitrínách od architektů a designérů ze Studia Olgoj Chorchoj.

„Je zřejmé, že Milan Houser od své poslední výstavy u nás udělal v tvorbě velký posun. Odpovídá tomu ostatně i mezinárodní zájem od sběratelů, který jsme v posledních měsících zaznamenali z Rakouska a Itálie,“ potvrzuje Petr Šec z DSC Gallery, že jde o výstavu autora, kterého se ve složitě přehledném světě současného umění vyplatí sledovat.

  • Vernisáž: 7. 12. 2016 od 18 hod.; Dlouhá 5, Praha 1
  • Trvání výstavy: 8. 12. 2016 – 24. 1. 2017
  • Kurátor: Václav Hájek
  • Více o výstavě zde

 

 

O umělci 

Milan Houser (*1971, CZ) se dlouhodobě věnuje abstraktní malbě prolínající se s objektovou tvorbou. Pro jeho přístup je charakteristické zkoumání všech základních materiálových složek obrazu: blindrámu, plátna, barvy. Jeho vztah k malbě je relativně „nemalířský“ nebo spíš „ne-auretický“: převážně používá průmyslové materiály a technologie, vytváří rozsáhlé „untitled“ série obrazů operující s pevně formálními stanovenými pravidly. Dlouhodobě zkoumá a ověřuje možnosti využití speciálně vyráběného laku, který je v současnosti jeho dominantním technologickým prostředkem. Jeho obrazy vznikají tak, že lak opakovaně nalévá a nechává schnout, aby se tak z mělkých okrajů dostával k mohutné hloubce a komplikovaným barevným fúzím. S jednoznačným až radikálně přímým vizuálním výsledkem. Důležitý rys, který ale narušuje estetickou odosobněnost jeho tvorby je fakt, že obrazy vyrábí výhradně „vlastní rukou“, bez výraznější strojové pomoci. Houserova tvorba je charakteristická formální sevřeností a konzistentností. Autor „logicky“ inklinuje k rozsáhlým a vlastně nikdy neuzavřeným obrazovým sériím, v nichž se snaží obsáhnout veškeré nuance způsobů a možností, jak se svou technologií zacházet.

Milan Houser působí od roku 2008 jako pedagog na Fakultě výtvarných umění v Brně a od roku 2011 se stal jejím děkanem. Je zastoupen ve státních a soukromých sbírkách v Čechách i v zahraničí.

About the Author:


Sorry, the comment form is closed at this time.