Zář 15

Pasta Oner: Art is Truth – DSC Gallery

 

Pasta Oner si bude v DSC Gallery utahovat ze světa komerce

Jeden z nejvýraznějších tuzemských současných umělců se sám řídí heslem „nezaprodaný ale prodaný“. Na výstavě Art is Truth v pražské DSC Gallery od 5.10. do 9.11. představí nové olejomalby.

K vidění budou nejen obrazy vycházející z pro Pastu typického, tvarosloví a tématiky, ale také několik unikátních objektů, které vznikly přímo pro prostory galerie. S očekávanou sólovou show přichází dva roky po úspěšné výstavě Last Day in Paradise v pražském Mánesu. Ještě hlouběji na ní prolíná principy vysokého a nízkého, svátečního a všedního a také nebeského a pozemského.

„Název Art is Truth vnímám jako tvrzení, že umění dokáže skvěle odrážet realitu, často dost nepříjemnou, a ukazovat ji ve světle a formě, před kterou normálně zavíráme oči. Divák skrze umění unese hodně,“ říká Pasta o výstavě, na níž bude k vidění kupříkladu velká světelná krychle s názvem Mandala, kterou sestavil z pětadvaceti různých příkladů křesťanského a islámského náboženství. „Baví mě sledovat tenkou hranici mezi náboženskou vírou a světstvím. Označení „světský“ v užším slova smyslu označuje někoho, kdo tzv. zůstává před chrámem, aniž by do něho vstoupil, což ovšem nepopírá jeho víru,“ říká Pasta a dodává, že hlavním hlediskem pro výběr jeho témat čerpajících nejen z popkulturního světa je život jako takový a zejména kontrasty, které přináší.

Pozornost v tomto ohledu vyvolá i figurální soubor, ve kterém se v důmyslných vrstvách prolínají skutečné postavy mafiánů s těmi vymyšlenými. Návštěvníci tu najdou „skutečného“ Pablo Escobara i filmového Tonyho Montanu, kterého ztvárnil Al Pacino. „V multimediální době jsme zahlceni obrazem a přestáváme rozlišovat, co je reálné. Obdivujeme záporné hrdiny a fandíme jim ve filmu, přitom si nevšimneme, že to samé děláme v reálném životě. I gangster touží po společenském uznání a někdy i popularitě,“ komentuje Pasta Oner své nejnovější práce, které propojuje motiv palmy, coby symbolu univerzálního klidu a luxusu.

Pasta tak na výstavě Art is Truth pokračuje v rozvíjení ústředního motivu své tvorby, kterým je ironizace komerce i fascinace současné společnosti luxusem, bohatstvím, vírou a sexem. Pasta tato témata znovu zpracovává s razancí i nadhledem sobě vlastním. Ale jak upozorňuje kurátor Karel Srp, není to jen na efekt, jejich obsah jde mnohem víc do hloubky. „Pastu Onera přitahoval povrch, nejen jako obsah odrážející důležitý rys dnešního světa, ale i jako látka, nabývající na obrazech nejrůznějších podob jako průhledná fólie, lesknoucí se umělá hmota, zmačkaný igelit, tekoucí poleva, průsvitné sklo či všudypřítomná drapérie, k jejímuž vyjádření se nehodil akryl. Aby mohl postihnout téměř neviditelnou roušku na zdrojích převzatých ze staršího umění, zvolil si techniku olejové malby,“ píše v kurátorském textu, který výstavu doplňuje společně s novým katalogem, který vyjde v průběhu listopadu 2017.

„Pastu Onera naše galerie sleduje již řadu let a spolupracovala s ním již v minulosti. Tato výstava je vyústěním naší společné spolupráce. Je jiná a třaskavá zároveň! Jde o jednu z výstav, o které se bude opět dlouho mluvit“ říká Petr Šec, partner galerie.

Kdo je Pasta Oner
Pasta Oner platí za jednoho z nejvýraznějších představitelů současné české umělecké scény. Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner v posledních letech intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů, ve kterých snoubí a zároveň i překračuje klasické žánrové kategorie pop artu a cartoon estetiky. Přesto, že se v jádru své práce dotýká principů „postprodukce“, vymyká se Pasta Oner svou tvorbou aktuálním dominantním proudům post-konceptuálních strategií ve výtvarném umění. Středobodem jeho tvorby je akrylová malba a vytváření závěsných obrazů, stejně tak jako navrhování prostorových objektů, plastik, instalací a realizace muralů, tj. velkoformátových maleb ve veřejném prostoru.

 

  • Vernisáž výstavy 4. 10. od 19:00
  • 5. 10. – 9. 11. 2017
  • DSC Gallery, Dlouhá 5, Praha 1
  • Více o výstavě zde
About the Author:


Sorry, the comment form is closed at this time.