Čvc 18

Shadi Harouni: Sním o tom, že je hora stále celá – GHMP

Shadi Harouni: Sním o tom, že je hora stále celá

Východiskem díla Shadi Harouni je její osobní zkušenost z poválečného a porevolučního Íránu, stejně jako zkoumání islamistického režimu a jeho vztahu k obrazům, architektuře, paměti a lidskému tělu. Její dílo spojuje osobní a politické, a zároveň vyzdvihuje univerzální lidskou potřebu vzpomínání. Umělkyně se, jakožto emigrantka, opakovaně vrací do Íránu ve snaze najít své místo v zápase o budoucnost i minulost země, která je i není jejím domovem.

Ve videích, instalacích, fotografiích a grafikách prezentovaných na výstavě Sním o tom, že je hora stále celá zkoumá Harouni postupy, jimiž se politická moc pokouší umlčet nepohodlné hlasy a skutečnosti. Umělkyně upozorňuje na nenápadné projevy rezistence vůči moci. Sesuvy půdy odkrývají masové hroby (cyklus Index nežádoucích elementů, 2017), ve zrušeném slumu prosvítají betonem toalety (cyklus Fáze vymazání I: Zabetonováno – Záchody v Abdolabádu, 2014). Rozbitý nápis kdysi připomínal jméno Muhammada Mosaddeka, jediného íránského demokraticky zvoleného předsedy vlády, v současnosti z něj však zbyl jen nápis „dek“ což znamená doslova přeloženo „smrt žalem“ (MOSADEGH, 2017). Přátelské fotbalové utkání uprostřed pemzového lomu vytváří dočasnou autonomní zónu (Nejlehčí z kamenů, 2017).

Název výstavy, pojmenované po jednom z prezentovaných videí, souvisí s lomem v kurdistánských horách, které umělkyni přitahovaly svou krásou, historií a mytologií. Autorka zároveň po léta pátrala po příbězích disidentů, kteří se v těchto odlehlých končinách skrývali. Tito lidé byli vytlačeni na okraj společnosti a bylo jim znemožněno vykonávat jakoukoli intelektuální práci. Díky šťastné souhře náhod zde nalezla i protagonistu videa Sním o tom, že je hora stále celá, který vyrůstal s jejím zesnulým otcem a strýcem a byl společně s jejím otcem z politických důvodů po léta vězněn.

Umělkyně říká o symbolice svého díla: „Přemýšlím o hoře jako o pomníku historie. Ale je to pomník, který je vymazáván, kámen po kameni. V tomto smyslu je to pomník definitivní a dokonalý.” Na dotaz ohledně názvu autorka odpovídá: „Žádný z mužů v horách ta slova nikdy nevyslovil. Nevím, jestli touží po době, kdy byla jejich hora celá, ale ptám se sama sebe, jestli k nim historie jejich odporu, kterému zasvětlili život, někdy přichází ve snu triumfující a úplná. Možná jsem jediná, která sní o tom, že je hora stále celá.”

Shadi Harouni (nar. 1985, Hamedán, Írán) je iránsko-americká umělkyně. Žije a pracuje New Yorku a Teheránu. Působí jako pedagožka a vedoucí bakalářského uměleckého programu na New York University, Steinhardt.

Zuzana Štefková

 

  • 18. 7. 2018 – 30. 9. 2018
  • Colloredo-Mansfeldský palác, piano nobile
  • vstupné: plné 60 Kč / snížené 30 Kč
  • kurátorky výstavy: Zuzana Štefková, Jitka Hlaváčková
  • Více o výstavě zde

 

 

About the Author:


Sorry, the comment form is closed at this time.